Nyitólap KIADVÁNYOK F.K.-Sz.G. Pogány imák
   

"Új lemezünk tisztelgés lázadónak nevezett őseink előtt "
(Szakács Gábor)


Lapunk munkatársai között vannak aktívan zenélo, alkotó munkatársak is. Azonban úgy tunik, hiába vannak "közel a tuzhöz", nekik inkább hátrányt jelent ez lapunkban történo megjelenés szempontjából. Most megtörjük ezt az "átkot" és lapunk egyik rangidosét faggatja a másik. Nemes Nagy Péter Szakács Gábort kérdezte legújabb albumának, a "Pogány imák - történelmi zenemu" megjelenése alkalmából

A 2004 nyarán megjelent Nagy Rock´n´Roll könyved megjelenése után számomra úgy tunik, hogy szinte teljesen kivonultál a rock szakmából. Elozoleg 2002-ben elkészítetted az "Attila ifjúsága" címu történelmi zenemuvedet, most pedig egy hasonlóval rukkoltál elo. Mi indított erre?
Gitáros, énekesként a hagyományos értelemben vett rock zenével azért hagytam fel, mert az elmúlt ötven év történéseit tanulmányozva tényszerűen bebizonyosodott számomra, hogy ez a műfaj is csak olyan, mint minden korábbi. Semmivel nem jobb, nem őszintébb - pedig ezt hangoztatta -, üzleti és politikai szempontok vezérlik. Sablonos beszólások hangzanak el a színpadról ("Mindenki jól érzi magát?", "Nem látom a kezeket!", stb.) és a beszélgetések során ("Sokkal keményebbek vagyunk, mint eddig"), kevés kivétellel az éppen divatos irányzatnak akarnak megfelelni a zenészek, zenekarok. Az említett kötetben jót, s rosszat összefoglaltam, de a terjesztő boltok dugdossák a vásárlók elől. Az Attila ifjúsága és a 2005 decemberében megjelent Pogány imák CD rock-régizene műfaja tartalommal helyettesíti a puszta szórakoztatást, nincs szüksége az említett üres szólamokra sem koncerten, sem azon kívül.

A magyar történelmet nem a hivatalos, akadémia által elfogadott szemlélet szerint mutatod be. Mi késztetett erre a szemben állásra és honnan vetted a hozzávaló ismereteket?
Az alapvető segítséget feleségem, Friedrich Klára rovásíráskutató/oktató, a dalszövegek írója jelenti számomra. Igaz őstörténetünk iránti közös érdeklődésünk azonban jóval régebbi keletű, mint az én zenei irányváltásom, legalább 25 évvel ezelőtt kezdődött. Azóta az akkor még csak hellyel-közzel hozzáférhető, a hivatalos történelem szemlélettel ellentétes kiadványok száma megsokszorozódott, jelenleg inkább az eligazodás jelent gondot. Ehhez bizony számtalan könyvet kell elolvasni, igazságait, illetve ellentmondásait átgondolni, mielőtt az ember saját szemléletét kialakítja. Itt most csak egy alapvető műre és néhány szerzőre hívnám fel a figyelmet, akik számunkra meghatározóak: Forrai Sándor- "A rovásírás az ókortól napjainkig", továbbá Grandpierre K. Endre, Zakar András, Götz László, Kiszely István, Fehér Mátyás Jenő, Badiny Jós Ferenc, Bakay Kornél könyvei.

Egészen meglepett pl. hogy a besenyőket, akirol azt tanították és tanítják, hogy ők üldözték a magyarokat keletről nyugat felé, ti szinte barátainkként jellemzitek.
A hivatalos történetírás már ott sántít, hogy amennyiben a besenyők üldöztek
bennünket a Kárpát-medencei 'újhazába', akkor miért a magyarság maradt meg az állítólag nagyobb létszámú besenyőkkel ellentétben? Arról persze szemérmesen hallgatnak a történelemkönyvek, hogy Tonuzóba besenyő király István apjának, Gézának csapatát erősítette katonáival, Árpád unokája, Taksony vezér pedig besenyő feleséget választott. Ha Tonuzóba a bizánci kereszténységét felcserélte volna az István erőltette rómaira (vatikánira), akkor
most dicshimnuszokat zengenének róla. Mivel nem ezt tette, ellenség lett és a "szentéletű" István élve eltemettette feleségével és lovaikkal együtt.

Ha már Istvánról beszélünk, az ő személyét is meglehetosen kedvezőtlen színben állítjátok be, aki tuzzel-vassal üldözte népe hagyományos
vallását, idegeneket hívott be az évszázaddal korábban elfoglalt hazába.

A magyarságot Bizánc és Róma vallási szembenállása állította válaszút elé, amelynek során mindkét fél a másikat vádolta pogánysággal. Kicsiben ugyanez folytatódott később, amikor a középkorban a falvak népének a birtokos vallását kellett követnie, akár tetszett neki, akár nem. Mindeközben a magyarság, ha nem is nyíltan, megtartotta egy Isten hívő, Boldogasszony hitét, szent helyének pedig Csíksomlyót. István király idegeneket hívott ezen magyar ősvallás hívei és a hagyományőrzők ellen, a legyőzöttek birtokait olasz, bajor, sváb zsoldosok közt osztotta szét, ősi rovásírásunk helyébe kötelezővé tette a latin betűket. Ráadásul a Kárpát-medencei hazát sem ő szerezte, hanem elődei, a szkíták, hunok, avarok, akik eltérő nevük ellenére ugyanaz a nép voltak, amelynek legfőbb bizonyítéka a közös rovásírásos kultúra.

Nem gondoljátok, hogy ha nem Szent István nézetei gyozedelmeskednek, akkor már rég nem létezik a magyar nép, a magyar nemzet? Ugyanúgy szétszóródunk, megsemmisülünk mint pl. az hunok, az avarok?
A győztes mindig megindokolja (gaz)tetteit. A szkíták, hunok, avarok nem tűntek el, csak másképp nevezték és nevezik őket, hiszen Magyarország most is Hungary, Hongrois, Ungarn, Hungaria. A korabeli bizánci, görög és nyugati források gyakran írták azt, hogy 'az avarok, azaz hunok'. A magyarságot nem a nyugati kereszténység mentette meg, ez sosem nyújtott segítséget nekünk a tatár és török ellen - sőt már 1030-ban a keresztény II. Konrád, majd 1041-ben III. Henrik német császár támadt az országra -, hanem a magyarokban ősidők óta élő elszánt ragaszkodás őshazájukhoz, a Kárpát-medencéhez.

A szöveghez készített zene mennyiben alapul régi, magyar zenei (tán szándékosan nem írok népzeneit) elemeken? Te voltál egyedül a zeneszerző?
Valóban szó nincs népzenei adalékokról, ezeket a dalokat minden irányzat figyelembe vétele nélkül egyedül írtam úgy, hogy egy gitárkísérettel is elénekelhetők legyenek. Ha az ember sokat foglalkozik történelemmel, az őseivel, akkor előbb-utóbb önkéntelenül ráhangolódik feltételezett zenei világukra, amelynél - mint említettem - feleségem történelmi tárgyú versei alapjaiban segítettek. Ezekhez nem lehet szándékosan 7/8-os és 11/8-os ütemeket kitalálni, ahogyan végül is kialakult. A hangszereléshez és a megszólalás kialakításához rajtam kívül már természetesen mind a 16 kiváló zenész, Berkes Károly, Bóta Zsolt, Csanaki György, Horváth Boldizsár és Menyhért, Papp Gyula, Sárdy Barbara, Sári Imre, Szász Ferenc, Szombati Klára, Tumbász Márton, Kecskés András, Kecskés Péter, Bartha Anna és Lévay Péter beleérző képességére is szükség volt. Annál is inkább, mert ez a társulat egyetlen percet sem töltött el közösen, hanem az én elképzeléseim és Horváth János hangmérnök zenei vázlatai alapján ki ebben, ki abban a stúdióban játszotta fel az alapokra az érzéseit.

Ez a fajta zenélési formád engem némiképp emlékeztet a Blackmore´s Night kettosre. Ok persze inkább a kelta/brit népzenét veszik alapul, szövegeik világát nem ismerem. Adott lökést Neked Ritchie Blackmore látványos hátat fordítása a rock zenének?
Szövegeik nem adtak útmutatást, hiszen a történelmiség hiányát maga Candice Night ismerte be, amikor a Rockinform számára beszélgettem vele telefonon. Az első lökést nem is a páros, hanem Blackmore első, még Rainbow néven, Dio énekével 1975-ben megjelent lemeze adta. A 3/4-es ütemű Self Portrait, a 16th Century Greensleeves, a Catch The Rainbow mutattak az addig előttem ismert rock műfajokhoz képest eltérő irányt. Ezt követően foglalkoztam többet Mike Oldfield egyre színesebb hangszerelésével és Rick Wakemannal, míelőtt elérkezett Ritchie szólólemezeinek időszaka. Nem lökést adott, tehát nem miatta írok ilyen zenéket, hanem hangulatot kölcsönzött.

Élőben hogyan lehet veled együtt 17 zenésszel színpadra állítani ezeket a zeneműveket ?
Ez a legnehezebb feladat, hiszen a Kecskés együttes akusztikus gitárját, hárfáját, csellóját, gambáját, töröksípját kell egy szintre hoznunk a rock zenészek elektromos hangszereivel. Ezt csak nagyon kiváló berendezéssel lehetne tökéletesen megoldani, mégsem panaszkodom. Az Attila ifjúsága koncertjei, és a most január 7-i, a Pogány imák néhány dalát is magába foglaló fellépés a hallgatóságot korhatár nélkül magával tudta ragadni őseink világába. Mindez még tökéletesebben sikerült, amikor történelmi helyeken - pl. éjnek évadján a dömösi pálos kolostor romjainál, a zamárdi-i erdőben, az ozorai várfal mellett az esti viharban cikázó villámok fényénél - játszottunk.

Feleségeddel nem érzitek néha úgy, hogy a világ nem az általatok választott irányba halad, uram bocsá', szélmalomharcot folytattok?
Ha az ember elhivatottságot érez valami iránt, azt nem érdekből teszi. Természetesen mi is szeretnénk zenésztársainkkal együtt tömegeknek játszani, de nem mindegy, hogy milyen áron. Úgy Attila, mint most Koppány, Vata, Ajtony, Tonuzóba, Kán László, Csák Mátyus (Máté), Zách Felicián esetében tiszteletünket kellett kifejeznünk galádul pogánynak, lázadónak, kiskirálynak nevezett elődeink iránt. Ugyanezért szervezzük évente feleségemmel a Kárpát-medencei rovásírásversenyeket iskolásoknak, járjuk kettesben előadásainkkal tanítási céllal Nagy-Magyarország településeit szinte hetente. Mert hazugságban nem lehet élni, és ha ezt a rock társadalom is tudatosítja magában, akkor a látványos látszat helyett a valóságban fog felvirradni az ő napja is.

Nemes Nagy Péter

Rockinform 2006. február-március


Nyitólap KIADVÁNYOK F.K.-Sz.G. Pogány imák Oldal tetejére